Sunday, May 12, 2024

Mothers' Day

  

Yo no necesito día especial para honrar y celebrar a mi madre; lo hago todos los días aunque ya por muchos años yacen sus huesos bajo tierra. Pero ya por costumbre se ha designado día para hacerlo y especialmente recuerdo a las madres que llegando de sus paises de Centro y Sud América a la frontera de los EE.UU. se les arrebatan sus hij@s de los brazos; madres de Yemen y Palestina, Gaza sus niñ@s matados y muriendo de hambre y en tantos otros países torturados por guerra, sanciones crueles, regímenes tiranos demasiadas veces debidos a política estadoundense, a los estragos del capitalismo. Honro las madres cuyos hij@s han sido muertos por la policía y el racismo sistémico del país. Y muy en especial honro a nuestra madre de todos, la sagrada Tierra a quien hemos dañado y cuyo dolor somos nosotros mismos.

El Día de madres se celebra en los Estados Unidos el segundo domingo de mayo, y por el mundo entero en distintas fechas. Pero en todas, este día en el cual se le rinde veneración de corazón a la madre es a la vez pretexto para un sentimentalismo empalagoso que el comercio fomenta para vender tarjetas sacarinas, claveles sin aroma, y chucherías para aumentar las ganancias.

Olvidamos el origen de esta fiesta relativamente moderna. El Día de Madres empezó después de la guerra civil de los Estados Unidos como protesta a la mortandad en esa guerra por las mujeres que habían perdido a sus hijos a la guerra. Tal fue el principio del Día de Madres anual propuesto por una madre. Brindemos de todo corazón nuestros homenajes a todas nuestras madres y las madres de todos y no caigamos en el sentimentalismo fácil sino dediquémonos a evitar el sufrimiento de toda madre (y sus hij@s): la pobreza, el hambre, el abandono, el desamparo, falta de educación, violencia, la guerra.

En nombre de tonantzin, pachamama, la santa Tierra, madre de la vida.

Rafael Jesús González

 

Aquí la proclamación de 1870:

¡Levantémonos, entonces, mujeres de este día! ¡Levantémonos todas las mujeres que tengamos corazones, sea nuestro bautismo de agua o Nosotras las mujeres de un país seremos demasiadas tiernas de las de otro país para permitir que nuestros hijos sean entrenados a dañar a los suyos. Del pecho de la Tierra devastada una voz se alzará con la nuestra. Dice, “¡Desarmad, desarmad! La espada del homicidio no es la balanza de la justicia.”

La sangre no limpia nuestra deshonra ni la violencia indica posesión. Como los hombres han a menudo abandonado el arado y el yunque a la citación de la guerra, que las mujeres ahora dejen todo lo que se pueda dejar del hogar para un gran y fervoroso día de deliberación. Que se encuentren primero, como mujeres, para llorar y conmemorar a los muertos.

Que entonces solemnemente se aconsejen unas con la otras de modo que la gran familia humana pueda vivir en paz, cada quien llevando a su propio tiempo la empresa sagrada, no la de César, sino la de Dios.

En el nombre de la mujer y de la humanidad, fervorosamente pido que un congreso general de mujeres sin limites de nacionalidad sea designado y convocado en algún lugar determinado más conveniente y en el más cercano periodo consistente con sus objetivos, promover la alianza de las distintas nacionalidades, la resolución amigable de cuestiones internacionales, los grandes y generales intereses de la paz.

La sangre no limpia nuestra deshonra ni la violencia indica posesión. Como los hombres han a menudo abandonado el arado y el yunque a la citación de la guerra, que las mujeres ahora dejen todo lo que se pueda dejar del hogar para un gran y fervoroso día de deliberación. Que se encuentren primero, como mujeres, para llorar y conmemorar a los muertos.

Que entonces solemnemente se aconsejen unas con la otras de modo que la gran familia humana pueda vivir en paz, cada quien llevando a su propio tiempo la empresa sagrada, no la de César, sino la de Dios.

En el nombre de la mujer y de la humanidad, fervorosamente pido que un congreso general de mujeres sin limites de nacionalidad sea designado y convocado en algún lugar determinado más conveniente y en el más cercano periodo consistente con sus objetivos, promover la alianza de las distintas nacionalidades, la resolución amigable de cuestiones internacionales, los grandes y generales intereses de la paz.



Día de la Madre por la paz – por Ruth Rosen:

Honremos a la Madre con manifestaciones en las calles. 

La festividad comenzó con activismo; necesita sser rescatada del comercialismo e inanidades.

Cada año, la gente critica el comercialismo superficial del Día de la Madre. Pero ignorar a tu madre en este día sagrado es impensable. Y si eres madre, su supone que debes sentirte devastada si tus ingratos no te honran a menos un día del año. 

El día de la madre no siempre no siempre fue así . . . poque el Día comenzó como un día festivo que conmemoraba el activismo público de las mujeres, no como una celebración de la devoción de una madre hacia su familia.

La historia comienza en 1858 cuando una activista comunitaria llama Anna Reeves Jarvis organizó los Días de Trabajo de las Madres en Virginia Occidental. Su objetivo inmediato era mejorar la salubridad en las comunidades de los montes Apalaches. Durante la guerra civil, Jarvis sacó a las mujeres de sus familias para que cuidaran a los heridos de ambos lados. Después convocó reuniones para convencer a los hombres de que dejaran sus hostilidades.

En 1872, Julia Ward Howe, autora del “Himno de batalla de la República” propuso un Día de la Madre por la Paz anual . . . comprometida con la abolición de la guerra . . . 

Durante los siguientes 30 años, los estadounidenses celebraron el Día de las Madres por la Paz el 2 de junio.

Muchas mujeres de clase media del siglo XIX creían que tenían una responsabilidad especial, como madres reales o potenciales, de cuidar de las víctimas de la sociedad y de convertir a Estados Unidos en una nación más civilizada. Desempeñaron un papel destacado en el movimiento abolicionista para acabar con la esclavitud. En las décadas siguientes, lanzaron campañas exitosas contra los linchamientos y fraude al consumidor y lucharon por mejores condiciones laborales para las mujeres y protección para los niños, servicios de salud pública y asistencia social para los pobres. Para las activistas, la conexión entre la maternidad y la lucha por la justicia social y económica parecía evidente.

En 1913 el Congreso declaró el segundo domingo de mayo como el Día de la Madre. Para entonces la creciente cultura consumista había redefinido con éxito a las mujeres como consumidoras de sus familias. Los políticos y empresarios abrazaron con entusiasmo la idea de celebrar los sacrificios privados hechos por cada madre. Como expresó sin rodeos la Revista de  Floristas, la revista especializada de la industria: “Esta es una fiesta que podía explotarse”. . . Desde entonces, el Día de la Madre se ha inflado hasta convertirse en una industria de miles de millones de dólares.

Los estadunidenses pueden venerar la idea de la maternidad y amar a sus propias madres pero no a todas las madres. Las madres pobres y desempleadas pueden disfrutar de las flores pero también necesitan cuidado infantil, capacitación laboral, atención médica, un salario mínimo más alto y licencia paternal remunerada. Las madres trabajadoras pueden disfrutar del desayuno en la cama pero también necesitan el tipo de asistencia gubernamental que brinda cualquier otra sociedad industrializada.

Con un poco de imaginación, podríamos restaurar el Día de la Madre como un día festivo que celebra el compromiso político de las mujeres en la sociedad. Durante la década de 1980 algunos grupos pacifistas se reunieron en los sitios de pruebas nucleares el Día de la Madre para protestar contra la carrera de armas. Hoy, nuestra mayor amenaza no son los misiles sino nuestra indiferencia hacia el bienestar humano y la salude de nuestro planeta.

Imagínate, si puedes, una Marcha Anual del Millón de Madres en la capital del país. Imagínate un Día de la Madre lleno de voces que exigen justicia social y económica y un futuro sostenible . . . el activismo público no excluye las expresiones privadas de amor y gratitud. (Tampoco impide que las personas expresen su agradecimiento durante todo el año).

Ruth Rosen es profesora de historia en la Universidad de California Davis.

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I do not need a special day in which to honor and celebrate my mother; I do it every day though now for many years her bones lie beneath the earth. But custom has designated a day in which to do it and I especially remember the mothers who arriving from their countries of Central and South America to the U.S. border have their children taken from their arms; mothers of Yemen and Palestine, Gaza their children killed and starving, and in so many other countries tortured by war, cruel sanctions, tyrannical regimes too often due to U.S. policy, the havoc of capitalism. I honor the mothers whose children have been killed by the police and the systemic racism of the country. And I most especially honor our mother of us all, the sacred Earth whom we have harmed and whose hurt is we ourselves.

Mothers' Day is celebrated in the United States the second Sunday of May, and throughout the world on various dates. But in them all, this day in which reverence from the heart is rendered to the mother, is at the same time pretext for a cloying sentimentality that commerce foments to sell saccharin cards, odorless carnations, and expensive trinkets to increase profits.

We forget the origins of this relatively modern holiday. Mother's Day was started after the U.S. Civil War as a protest to the carnage of that war by women who had lost their sons to war. Such was the beginning of an annual Mothers' Day proposed by a mother. Let us render with a full heart our homage to our mothers and the mothers of everyone and let us not fall into facile sentimentality but dedicate ourselves to preventing the suffering of all mothers (and their children): poverty, hunger, abandonment, lack of shelter, lack of education, violence, war.

In the name of tonantzin, pachamama, the holy Earth, mother all life.

Rafael Jesús González



Here is the original Mother's Day Proclamation from 1870, followed by a a reminder of what the original intent of Mother's Day was from 'A history of Mother's Day' by a UC Davis historian:

Arise, then, women of this day! Arise all women who have hearts, whether our baptism be that of water or of fears! Say firmly: "We will not have great questions decided by irrelevant agencies. Our husbands shall not come to us, reeking with carnage, for caresses and applause. Our sons shall not be taken from us to unlearn all that we have been able to teach them of charity, mercy and patience.

We women of one country will be too tender of those of another country to allow our sons to be trained to injure theirs. From the bosom of the devastated earth a voice goes up with our own. It says "Disarm, Disarm! The sword of murder is not the balance of justice."

Blood does not wipe our dishonor nor violence indicate possession. As men have often forsaken the plow and the anvil at the summons of war, let women now leave all that may be left of home for a great and earnest day of counsel. Let them meet first, as women, to bewail and commemorate the dead.

Let them then solemnly take counsel with each other as to the means whereby the great human family can live in peace, each bearing after their own time the sacred impress, not of Caesar, but of God.

In the name of womanhood and of humanity, I earnestly ask that a general congress of women without limit of nationality may be appointed and held at some place deemed most convenient and at the earliest period consistent with its objects, to promote the alliance of the different nationalities, the amicable settlement of international questions, the great and general interests of peace.





Mother's Day for Peace - by Ruth Rosen:

Honor Mother with Rallies in the Streets.

The holiday began in activism; it needs rescuing from commercialism and platitudes.

Every year, people snipe at the shallow commercialism of Mother's Day. But to ignore your mother on this holy holiday is unthinkable. And if you are a mother, you're supposed to be devastated if your ingrates fail to honor you at least one day of the year.

Mother's Day wasn't always like this... because Mother's Day began as a holiday that commemorated women's public activism, not as a celebration of a mother's devotion to her family.

The story begins in 1858 when a community activist named Anna Reeves Jarvis organized Mothers' Works Days in West Virginia. Her immediate goal was to improve sanitation in Appalachian communities. During the Civil War, Jarvis pried women from their families to care for the wounded on both sides. Afterward she convened meetings to persuade men to lay aside their hostilities.

In 1872, Julia Ward Howe, author of the "Battle Hymn of the Republic", proposed an annual Mother's Day for Peace. Committed to abolishing war, Howe wrote: "Our husbands shall not come to us reeking with carnage.. Our sons shall not be taken from us to unlearn all that we have been able to teach them of charity, mercy and patience. We women of one country will be too tender of those of another country to allow our sons to be trained to injure theirs".

For the next 30 years, Americans celebrated Mothers' Day for Peace on June 2.

Many middle-class women in the 19th century believed that they bore a special responsibility as actual or potential mothers to care for the casualties of society and to turn America into a more civilized nation. They played a leading role in the abolitionist movement to end slavery. In the following decades, they launched successful campaigns against lynching and consumer fraud and battled for improved working conditions for women and protection for children, public health services and social welfare assistance to the poor. To the activists, the connection between motherhood and the fight for social and economic justice seemed self-evident.

In 1913, Congress declared the second Sunday in May to be Mother's Day. By then, the growing consumer culture had successfully redefined women as consumers for their families. Politicians and businessmen eagerly embraced the idea of celebrating the private sacrifices made by individual mothers. As the Florists' Review, the industry's trade journal, bluntly put it, "This was a holiday that could be exploited."... Since then, Mother's Day has ballooned into a billion-dollar industry.

Americans may revere the idea of motherhood and love their own mothers, but not all mothers. Poor, unemployed mothers may enjoy flowers, but they also need child care, job training, health care, a higher minimum wage and paid parental leave. Working mothers may enjoy breakfast in bed, but they also need the kind of governmental assistance provided by every other industrialized society.

With a little imagination, we could restore Mother's Day as a holiday that celebrates women's political engagement in society. During the 1980's, some peace groups gathered at nuclear test sites on Mother's Day to protest the arms race. Today, our greatest threat is not from missiles but from our indifference toward human welfare and the health of our planet.

Imagine, if you can, an annual Million Mother March in the nation's capital. Imagine a Mother's Day filled with voices demanding social and economic justice and a sustainable future,....public activism does not preclude private expressions of love and gratitude. (Nor does it prevent people from expressing their appreciation all year round.)

Ruth Rosen is a professor of history at UC Davis.




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Wednesday, May 8, 2024

Isarael, Israel

 



                    Israel, Israel


Israel, Israel,
luchando con dios,
cómplice EE.UU.
siempre llevarán 
una llaga supurante 
que ni siquiera el ángel del sanar
con toda el agua de Betesda
jamás podrá limpiar y curar,
una boca abierta
atormentándoles y al mundo
hasta el fin de la memoria, gritando
    Gaza, Gaza, Gaza.



                © Rafael Jesús González 2024






                    Israel, Israel 


Israel, Israel, 
struggling with g_d,
complicit U.S.A.
you will always bear
a festering wound 
not even the Angel of Healing 
with all the water of Bethesda
can ever clean and cure, 
an open mouth 
haunting you and the world 
till the end of memory, crying
    Gaza, Gaza, Gaza. 



                © Rafael Jesús González 2024




Sunday, May 5, 2024

Cinco de mayo

    

                 A Una Anciana


Venga, madre — 
    su rebozo arrastra telaraña negra
    y sus enaguas le enredan los tobillos;
apoya el peso de sus años
en trémulo bastón y sus manos temblorosas
empujan sobre el mostrador centavos sudados.
¿Aún todavía ve, viejecita,
la jara de su aguja arrastrando colores? 
    Las flores que borda
    con hilazas de a tres-por-diez
no se marchitan tan pronto como las hojas del tiempo.
    ¿Qué cosas recuerda?
Su boca parece constantemente saborear
los restos de años rellenos de miel.
    ¿Dónde están los hijos que parió? 
¿Hablan ahora solamente inglés
y dicen que son hispanos? 
    Sé que un día no vendrá
    a pedirme que le que escoja
    los matices que ya no puede ver.
Sé que esperaré en vano
    su bendición desdentada.
Miraré hacia la calle polvorienta
refrescada por alas de paloma 
hasta que un chiquillo mugroso me jale de la manga 
y me pregunte: 
                — Señor, jau mach is dis? —


                                    © Rafael Jesús González 2024




El Cinco de mayo conmemora la batalla de Puebla 1862 en que las fuerzas mexicanas derrotaron las fuerzas de los invasores franceses de Napoleón III. Es fiesta patria en México pero no tan celebrada como en los EE.UU. por lo cual hay muchas razones la principal sea que en los 1960s surgió el movimiento chicano (estadounidenses de ascendientes mexicanos) que tomó el cinco de mayo para afirmar su identidad. La impulsaron intereses comerciales, especialmente las cerveserías e importadores de tequila, hasta que hoy en día lo celebran no solamente los chicanos y mexicanos sino también otros aquí y en el extranjero. Esperemos que esto sirva para derribar fronteras no solamente sociales sino políticas para fomentar una revolución global.


                    To an Old Woman


Come, mother —
    your rebozo trails a black web
    and your hem catches on your heels,
you lean the burden of your years
on shaky cane, and palsied hand pushes
    sweat-grimed pennies on the counter.
Can you still see, old woman,
the darting color-trailed needle of your trade?
    The flowers you embroider
    with three-for-a-dime threads
cannot fade as quickly as the leaves of time.
    What things do you remember?
Your mouth seems to be forever tasting
the residue of nectar hearted years.
Where are the sons you bore?
    Do they speak only English now
    and say they’re Spanish?
One day I know you will not come
and ask for me to pick
the colors you can no longer see.
    I know I’ll wait in vain
for your toothless benediction.
    I’ll look into the dusty street
    made cool by pigeons’ wings
until a dirty child will nudge me and say:
        “Señor, how mach ees thees?”


              © Rafael Jesús González 2024






Cinco de mayo commemorates the battle of Puebla 1862 in which Mexican forces defeated the forces of the French invader of Napoleon III. It is a national holiday in Mexico but not as celebrated as in the U.S., for which there are many reasons, the main one being that in the 1960s emerged the Chicano movement (U.S. citizens of Mexican descent) and took Cinco de mayo to affirm their identity. It was driven by commercial interests, especially breweries and importers of tequila, until today it is celebrated not only by Chicanos and Mexicans but also by others here and abroad. Let us hope that this will serve to break down not only social but political borders to promote a global revolution.




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Wednesday, May 1, 2024

May 1st - International Workers Day

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"We can either have democracy in this country
or we can have great wealth 
concentrated in the hands of a few,
but we can't have both."

                                                                        — Louis Brandeis
                                                           Supreme Court Justice (1916 to 1939)


“Podemos tener en este país o democracia
o grande riqueza concentrada en manos de pocos
pero no ambos.”  

                                                  — Louis Brandeis
                                         Juez de la Corte Suprema EE.UU. (1916 a 1939)

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               El hombre que rema

 


Después de la comida, la galleta de la fortuna

da, no una fortuna sino su sabiduría:

“El hombre que rema el barco

no tiene tiempo para sacudirlo,”

dice. ¿Quién puede negar su verdad? 

Pero si el barco necesita ser sacudido

¿no debe el hombre dejar de remar?

Llega un momento en que el barco

no puede continuar si el hombre remando

es esclavizado y atado por la necesidad.

El hombre debe dejar el remo

y parar su remar para exigir

lo merecido. Huelga le llaman,

recordatorio de que sin el remar

del hombre el barco para 

o se lo lleva la corriente. 

Cuida que la justicia sea el timón 

del barco, que el remero cobre justo

salario, un descanso para oler las rosas 

en la orilla, sino el hombre 

debe dejar su remar. 



                                            
                                 © Rafael Jesús González 2024






            The Man Who Rows

 


After the meal, the fortune cookie

yields, not a fortune, but its wisdom:

“The man who rows the boat

doesn't have time to rock it,”

it says. Who can deny its truth? 

Yet, if the boat needs rocking,

must not the man stop rowing?

There comes a time when the boat

cannot go on if the man rowing

is enslaved and bound with need.

The man must lay down the oar

and stop his rowing to demand

just due. A strike they call it,

a reminder that without the man’s

rowing the boat stands still 

or is taken by the current. 

Take care that justice is the rudder

of the boat, that the rower has a living

wage, a break to smell the roses 

on the shore, else the man 

must stop his rowing.



                                       © Rafael Jesús González 2024







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